مقالات

فواید بازی فکری در رشدشناختی کودکان

بازی فکری کودکان

دادن فرصت به کودکان برای تجربه بازی فکری در سالهای اولیه نقش مهمی در رشد شناختی آنها دارد. از طریق بازی فکری، آنها یاد می گیرند که چگونه نتیجه گیری کنند، از عقل استفاده کنند، ایده های خلاقانه ارائه دهند و صبر را درک کنند. هر کودک مراحل خاصی از رشد را پشت سر می گذارد که می تواند از طریق تعامل با سایر کودکان و محیط اطرافشان تقویت و تشویق شود.

محصولات بازی فکری پرشین

10 مزیت بازی فکری برای رشد شناختی در کودکان

همه کودکان می توانند به طرق مختلف از زمان بازی بهره مند شوند. این تجربیات برای رشد شناختی کودکان و آشنا کردن آنها با دنیایی از امکانات ضروری است. از طریق بازی، بچه ها می توانند با خیال راحت کاوش کنند، در مورد محیط خود بیاموزند و مهارت هایی را برای تعامل با دیگران توسعه دهند. در اینجا 10 روشی که بازی باعث رشد شناختی و فواید بازی بر روی مغز می شود آورده شده است:
تأثیرات-روانی-اجتماعی-و-عاطفی

1.مهارت های تفکر انتقادی را تقویت می کند

درگیر شدن در بازی فکری می تواند به کودکان کمک کند تا توانایی تصمیم گیری را بیاموزند و توانایی های تفکر انتقادی آنها را تقویت کنند. این مهارت‌ها زمانی پدیدار می‌شوند که کودک با سؤالات بیرونی یا درونی خاصی مانند چرایی، چه زمانی، چه چیزی یا چگونه مواجه می‌شود. تشویق کودک به پرسیدن سوالات در مورد محیط خود می تواند به او کمک کند تا بعداً نتیجه گیری منطقی خود را ایجاد کند. یک جنبه اساسی از تفکر انتقادی زمانی پدیدار می شود که به کودکان اجازه داده شود تا به تنهایی تصمیم بگیرند. دادن فضای مناسب به کودک برای اینکه خودش فکر کند و با چالش ها روبرو شود، راهی عالی برای شکل گیری و تقویت مهارت های تفکر انتقادی است. اجازه دادن به کودک برای بازی بدون محدودیت های سخت می تواند برای رشد و تکامل او مفید باشد. به این ترتیب، آنها تشویق می شوند تا نتیجه گیری های خود را انجام دهند و از طریق رویکردهای مختلف پیشرفت کنند.

خلاقیت-کودک

2.اهمیت حواس را بزرگ می کند

کودکی که در حین استفاده و ترکیب حواس بینایی، چشایی، شنوایی، لامسه و بویایی خود یاد می گیرد که چگونه بازی کند، مهارت های تفکر شناختی خود را بهبود می بخشد. این به عنوان بازی حسی شناخته می شود که می تواند یک جنبه حیاتی از فرآیند آموزشی باشد. کودک با حواس خود راحت تر می تواند مقایسه کند یا متوجه تفاوت های اطراف خود شود. علاوه بر این، بچه ها می توانند از حواس خود برای یادگیری در مورد محیط خود و آشنایی با اشیاء جدید استفاده کنند. ارائه بازی های حسی در فضای باز، مانند زمین بازی، به ویژه برای کودکان مفید است تا یاد بگیرند که چگونه بافت ها، رنگ ها و بوهای مختلف را شناسایی کنند. اجازه دادن به کودکان برای استفاده از حواس خود می تواند به توسعه شبکه حسی آنها در حین رشد و بهبود ارتباطات عصبی کمک کند. به طور خاص، پانل های فعالیت در بازی های حسی، توسعه مهارت های حرکتی خاص، خلاقیت و یادگیری نحوه استفاده از توصیف کننده ها را تشویق می کند.

دوره-قبل-از-عمل

3.حافظه و توجه را تقویت می کند

با بازی فکری بچه ها می توانند از عملکردهای لازم برای به خاطر سپردن اطلاعات دقیق، تمرکز روی یک کار و تحریک رشد نورون ها پشتیبانی کنند. بهبود مهارت‌های حرکتی از طریق بازی می‌تواند به قابلیت‌های حافظه فعال که در رشد شناختی نقش دارند، کمک کند. گاهی اوقات، کودکان ممکن است حفظ اطلاعات یا دستورالعمل ها را چالش برانگیز بدانند. تمرکز بر فعالیت هایی که حافظه و توجه را تقویت می کنند می تواند آنها را برای موفقیت آماده کند.

دوره-مشاهده-عینی

4.مهارت های ارتباطی و زبانی را بهبود می بخشد

یادگیری نحوه برقراری ارتباط و استفاده از زبان برای هر کودک بسیار مهم است. در حین بازی و تعامل با کودکان دیگر، ممکن است شروع به پرسیدن سؤالاتی کنند که می تواند واژگان و ساختار جمله آنها را بهبود بخشد. می توانند یاد بگیرند که هنگام ساخت یک سازه کمک بخواهند یا از یک دوست بخواهند که بازی کند. همچنین مشارکت مداوم در پرسیدن سوالاتی از کودکان که به آنها یاد می‌دهد چگونه به کلمات متفاوت یا جدید پاسخ مناسب دهند، مفید است. تقویت مهارت های ارتباطی برای کودکان در تعامل اجتماعی با دیگران مهم است. با استفاده از توانایی های زبانی خود، می توانند با کودکان دیگر ایده هایی داشته باشند یا با در نظر گرفتن نظرات دیگران، برنامه ای برای بازی های خارج از خانه طراحی کنند. فضای بیرونی که در آن کودکان تشویق می شوند تا با هم کار کنند، می تواند آنها را تشویق کند تا به شیوه ای سرگرم کننده و بدون هیچ فشاری ارتباط برقرار کنند.

دوره-پردازش-چکیده

5.امکان یادگیری از طریق اکتشاف را فراهم می کند

یکی از عناصر مهم بازی فکری این است که کودکان را به کشف و بررسی چیزهای جدید تشویق می کند، زیرا کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند. پیاده سازی روش هایی برای تقلید کنجکاوی کودکان به عنوان رفتار طبیعی انسان می تواند به آنها کمک کند تا بیشتر در مورد جهان و نحوه کارکرد آن کاوش کنند. علاوه بر این، بازی در فضای باز و فعالیت‌های اکتشافی می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه از دیگران تقلید کنند، ایده‌های جدیدی ارائه کنند و مهارت‌های شناختی خاصی را به کار گیرند. ارائه یک ساختار تعاملی، مانند زمین بازی، به کودکان فرصت های بی پایانی برای درگیر شدن با مفاهیم و اشیاء جدیدی می دهد که می تواند رشد شناختی و یادگیری کلی را ارتقا دهد. تعامل معنادار با موادی که از کنجکاوی حمایت می کند می تواند به تشویق علاقه به یادگیری و جمع آوری اطلاعات کمک کند. علاوه بر این، ایجاد حس شگفتی در فرآیند یادگیری آنها می تواند مشارکت آنها را هیجان انگیزتر و لذت بخش تر کند.

استقلال-کودک

6.فضایی برای استقلال ایجاد می کند

علاوه بر این، زمان بازی فکری کودکان یک راه عالی برای بهبود احساس استقلال کودک است. وقتی آنها مجموعه ای دقیق از قوانین یا محدودیت ها نداشته باشند، ذهن آنها با همه احتمالات شکوفا می شود. این استقلال ممکن است زمانی نشان داده شود که کودک بداند که لازم نیست برای بازی با یک اسباب بازی خاص در طول زمان بازی یا دسترسی به منطقه خاصی از یک زمین بازی اجازه بخواهد. این نوع بازی همچنین می تواند اعتماد به نفس کودک را برای تحمل چالش ها و انجام وظایف خود به تنهایی ایجاد کند که می تواند مهارت های شناختی او را تقویت کند. این مهم است که به کودکان اجازه دهیم در طول زمان بازی به تخیل و منابع خود تکیه کنند تا آنها را سرگرم کنند. این مهارت را می توان از طریق بازی فکری کودکان گروهی و وقت انفرادی توسعه داد، زیرا کودکانی که شروع به تعامل بیشتر با دیگران در سن خود می کنند نیز می توانند تفکر مستقل را تشویق کنند.

تقلید-از-موقعیت-اجتماعی

7.خلاقیت و تخیل را تقویت می کند

یکی از بارزترین مزایای بازی فکری کودکان در رشد توانایی های شناختی این است که می تواند خلاقیت و تخیل را بهبود بخشد. فراهم کردن وسایلی برای تفکر خلاقانه و استفاده از تخیل به کودک ممکن است به او کمک کند تا با ناشناخته ها کنار بیاید. برای انجام هر بازی یا شرکت در فعالیت ها، کودکان باید ارتباطات و مسیرهایی ایجاد کنند که به آنها در درک مفاهیم مختلف کمک کند. همین امر را می توان برای بازی هایی که شامل بازی وانمودی هستند نیز گفت. کار با خلاقیت و تخیل ابزاری عالی برای تقویت توانایی کودک برای انعطاف پذیری در رویکرد خود و امتحان کردن چیزهای جدید است. همچنین ممکن است به آنها کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه با اشتباهات کنار بیایند و مهارت ها و نوآوری های منحصر به فرد خود را نشان دهند.مشاهده انواع بازی‌های خلاقانه که کودکان به‌تنهایی به ذهنشان خطور می‌کند، می‌تواند بینشی در مورد علایق یا احساسات آنها ایجاد کند، که همچنین می‌تواند به آنها در یادگیری نحوه ابراز احساسات کمک کند. داشتن فضایی امن و قابل دسترس در خلاقیت برای باز شدن تخیل ممکن است به کودک نشان دهد که چگونه با احساسات خود کنار بیاید.

مهارت-های-حرکتی-ظریف

8.حل مسئله را تقویت می کند

درک منطق، عقل، روش های فرضی و تخیلی تفکر می تواند به حل مسئله کمک کند. در یک محیط بیرونی، کودکان می توانند مهارت های خود را زمانی که در فعالیت هایی شرکت می کنند که قوانین یا محدودیتی ندارند، تمرین کنند.

همدلی-کودک

9.به اشتراک گذاری و صبر را معرفی می کند

آموزش به کودکان برای اشتراک گذاری و همکاری با دیگران یک جنبه ضروری از یادگیری است که آنها تا بزرگسالی با خود خواهند داشت. در توسعه اهمیت اشتراک گذاری، کودکان یاد خواهند گرفت که احساسات دیگران اهمیت دارد. به‌علاوه، بچه‌ها می‌فهمند که اشتراک‌گذاری با آن‌ها راهی است که همه احساس می‌کنند در آن حضور دارند و فرصتی برای بازی با یک اسباب ‌بازی یا شی خاص پیدا می‌کنند.

design-nice-icon

10.تعادل و آگاهی را افزایش می دهد

علاوه بر این، بازی فکری کودکان ممکن است به افزایش تعادل و آگاهی کودک از محیط اطراف کمک کند. اینها هر دو مهارت ضروری هستند، زیرا می توانند به پیشگیری از آسیب کمک کنند و کودک را از موقعیت ناامن آگاه کنند، ممکن است توانایی آنها را برای تمرکز بیشتر بر روی کاری که پیش رو دارند افزایش دهد، که می تواند دامنه توجه آنها را افزایش دهد. تعادل مناسب برای رشد جسمی و شناختی ضروری است

رشد شناختی چیست؟

اصطلاح «رشد شناختی» به توانایی کودک در تفکر و استفاده از عقل اشاره دارد. این رشد می تواند در میان کودکان در سنین مختلف متفاوت باشد و رشد برخی مهارت ها و جنبه های فکری را برجسته کند. رشد شناختی مناسب در کودکان برای پردازش اطلاعات و شناخت خود مهم است، که می تواند برای درک دیدگاه ها و احساسات دیگران مفید باشد. همچنین تا حدی مسئول کمک به کودک در یادگیری نحوه مقایسه ایده ها، توسعه نظرات خود و در نظر گرفتن احتمالات است.

از رشد شناختی بر اساس سن چه انتظاری باید داشت؟

در مراحل مختلف در طول فرآیند رشد، کودکان ممکن است شروع به احساس و ابراز احساسات خود کنند، در حالی که چیزهای جدیدی در مورد خود یاد می گیرند و با دنیای اطراف خود در تعامل هستند. از دوران نوزادی تا کودکی تا نوجوانی، می توانید در هر سنی مراقب عناصر خاصی باشید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از نقاط عطف می توانند در سنین مختلف برای همه کودکان رخ دهند، زیرا هر کودک فردی است و زمان پیشرفت منحصر به فردی دارد.

بازی فکری کودکان در تهران

این مرحله برای کودکان مهم است که تفاوت بین انجام مشاهدات، جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل ایده ها را درک کنند. این نوع تفکر می تواند بر تصمیم گیری کودک تأثیر بگذارد، زیرا آنها شروع به نشان دادن تفکر پیچیده و شکل گیری جهان بینی خود می کنند. بین تعامل با همنوعان و انجام بازی های فکری کودکان می توانند در حین بازی احتمالات متعددی را کشف کنند. این فضاها تضمین می کند که کودکان می توانند در حین رشد سرگرم شوند. پرشین صبا اینجاست تا با ارائه بازی فکری کودکان برای نشان دادن مهارت ها و قابلیت های کودکان، به رشد شناختی کودکان کمک کند. برای اطلاعات بیشتر، دریافت قیمت محصولات ما، همین امروز با ما تماس بگیرید. به دنیای شگفتی خوش آمدید!

بازی فکری کودکان در خانه

بازی فکری کودکان می تواند بر روند رشد فکری که مربوط به تفکر، حافظه و زبان است، تأثیر بگذارد. این رشد همچنین می تواند به تغییرات در جذب و سازگاری اشاره داشته باشد که در آن کودک با تجربیات، مفاهیم و احساسات جدید سازگار می شود. این تجربیات ممکن است به آنها کمک کند که چگونه روی بیش از یک چیز در یک زمان تمرکز کنند و به روش های عینی و فرضی فکر کنند، که می تواند در محیط های دانشگاهی از نظر حل مسئله مفید باشد. در نهایت، رشد شناختی در کودکان بخش مهمی از ایجاد مهارت هایی است که بر نوجوانی تأثیر می گذارد. این رشد مسیر موفقیت آینده را مشخص می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.